vineri, 5 octombrie 2012

Nationalismul vine din cartier!

La începutul anilor 80 criza economică şi plata forţată a datoriilor externe de către Nicolae Ceauşescu a adus o sărăcie extremă în România. La Cluj-Napoca se stătea ore întregi la coadă, de seara până dimineaţa pentru un litru de lapte, o bucată de unt sau o cană de ulei. Carnea ajunsese o rara avis. Spre deosebire de „geniul Carpaţilor”, politrucul evreu pro-sovietic Janos Kadar din ţara vecină a implementat în acea perioadă comunismul de tip gulaş: cu restaurante şi buticuri private, cu alimentări pline ochi de Coca-Cola, carne, brânză topită şi mai ales ciocolată cu lapte.

Din punct de vedere artistic, în timp ce la noi programul TVR era de două ore şi se proslăvea cuplul prezidenţial, la unguri se viziona pe două/trei canale toată ziua filme americane, meciuri de fotbal internaţionale, emisiuni de divertisment şi foarte puţin despre ce face…Kadar. Mai mult, comuniştii unguri invitau celebrele formaţii occidentale de muzică în vogă la festivalul de la Sopron: Alphaville sau The Shorts. Noi românii din Mănăştur mergeam cu televizoarele în spate şi cu antene improvizate pe deal în pădurea Făget să prindem programele ungureşti să vedem şi noi o formaţie rock sau un meci de la campionatul mondial de fotbal. 

Părinţii noştri primeau dreptul o dată la doi ani să viziteze Ungaria şi se întorceau cu genţile pline de Coca-Cola, ciocolată cu iepuraşi şi cutii de suc de portocale. Pe acest fond frustrant pentru români s-a născut la Cluj-Napoca, mai ales în carterul Mănăştur cel mai mare din oraş, o mişcare a tineretului radical maghiar extrem de naţionalistă. Ei susţineau superioritatea comunismului gulaş, înjurau autarhia lui Ceauşescu şi strigau seara printre blocuri slogane pentru unirea Transilvaniei cu Ungaria. 

Aceste găşti de cartier în anii 80 formate exclusiv din unguri purtau denumirea de ceoveşi. Ei erau de fapt nişte rockeri unguri. Purtau blugi albaştri strâmţi şi albiţi cu cărămida de BCA furată de pe şantierele numeroase de blocuri din Mănăştur. Blugii îi tăiau cu lama şi purtau cămăşi largi şi părul lung. Ascultau rock unguresc la colţuri de blocuri sau pe scările magazinelor Union sau Big din Mănăştur. Duminica făceau pregătire paramilitară în pădurea Făget sau pur şi simplu se îmbătau ca şi porcii. Ca arme de atac sau apărare ceoveşii foloseau bricege sau ţevi de ebonită luate de la instalaţiile electrice prin care suflau gloanţe de sârmă, un fel de pişcarice în gâtul sau ochii tinerilor români.

Odată cu apariţia Istoriei Ungariei, tipărită de Academia de la Budapesta şi a propagandei anti-româneşti de la Europa Liberă, Vocea Germaniei sau Vocea Americii, prin care se milita pentru autonomia Ardealului sau chiar unirea provinciei cu Ungaria, bandele de ceoveşi au prins curaj. Ei au început să facă legea în Mănăştur şi să bată copii sau tineri români fără apărare. Deşi ungurii erau 25% din populaţia Clujului, bandele de ceoveşi controlau oraşul şi mai ales cartierele de blocuri. 

Am trăit vremurile când prietenii mei de joacă unguri din copilărie peste noapte au devenit ceoveşi şi au început să ne înjure pe noi românii şi să militeze pentru superioritatea comunismului gulaş şi unirea Ardealului cu Ungaria. Ca şi copii, pentru noi, a fost un şoc. Până atunci noi nu puneam problema de separaţie etnică la joacă între unguri şi români. Peste noapte prietenii unguri au început să se îmbrace ca şi ceoveşii şi să-l înjure pe Ceauşescu sau să vorbească urât de români. Tinerilor români începuse să le fie frică să mai iasă seara pe străzi. Cohorte de ceoveşi stăteau pe la colţurile blocurilor beau alcool şi băteau tineri români care veneau de la şcoală sau de la fabrică. Situaţia devenise alarmantă pentru locuitorii Mănăşturului şi chiar pentru autorităţile locale.

Nu ştiu ce s-a întâmplat atunci, dar la un moment dat dubele ARO albastre cu gratii la geam ale Miliţiei au început să nu mai ridice dintre blocuri pe membrii găştilor româneşti de cartier. Ba mai mult, tineri români erau ridicaţi în dube duşi la secţie, dar când se întorceau acasă nu mai erau raşi în cap cum fuseseră până atunci. Erau lăsaţi cu părul mare spre mirarea noastră.Cel mai cunoscut sectorist din Mănăştur, plutornirul „tablagiu” Dutcă era văzut stând separat de vorbă cu tinerii români din diverse bande ale cartierului. Şi dintr-o dată ca un trăznet se aude în cartier că au părut noi bande de cartier, formate exclusiv din români, numiţi punkişti. 

Aşa s-au format găştile de cartier ale lui Carioca Roşie în zona Piaţa Flora, ale lui Arabu în Mănăştur III, a lui Dantes în zona Big – Izlaz şi a lui Danezu pe str. Mehedinţi. Pentru prima oară bandele de români au făcut pace şi nu s-au mai bătut între ele pentru o fată sau un teritoriu de controlat pentru bijniţă. Până atunci cine trecea graniţa dintre bande între str. Lingurarilor (azi primăverii, ieri Mareşal I. Antonescu) unde era un pârâu, care acum e acoperit de linia de tramvai, se întorcea acasă cu ochii vineţi şi fără doi/trei dinţi în gură. 

În câteva zile aceste bande de români au început să-i prindă pe membrii bandelor de ceoveşi unguri şi să-i bată măr. În circa o lună de zile Mănăşturul a fost pacificat, iar bandele de ceoveşi sparte la propriu cu pumnul, robineţii de plumb sau luceagurile formate din cozi de mătură legate cu lanţuri. Pentru prima oară tablagii Miliţiei, nu s-au implicat în aceste bătăi între români şi ceoveşi. Dubele albastre ale Miliţiei nu s-au mai văzut prin cartier, dar ceoveşii au fost bătuţi bine de punkişti, iar vremea când aceştia vorbeau tare ungureşte şi strigau împotriva României a trecut foarte repede. Mănăşturul ca în 1946 redevenise cartier românesc.

Poate vă întrebaţi ce s-a întâmplat cu liderii punkiştilor români care îi băteau pe ceoveşii unguri să nu mai militeze pentru unirea Ardealului cu Ungaria: după anii 90 de Carioca Roşie nu s-a mai auzit nimic, Danezu după câţiva ani de stat la puşcărie s-a aşezat la casa lui, pardon blocul lui din Mănăştur şi are o familie frumoasă, Dantes e plecat de 15 ani în Norvegia, iar Arabu e patron de spălătorie auto şi dezvoltator imobiliar în Cluj-Napoca. Am scris câteva rânduri despre aceşti tineri români din găştile de cartier ai anilor 80 pentru ca lupta lor pentru ţară să nu cadă definitiv în uitare. 

(Sursa: FrontPress )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu