Situația nu este deloc roză între China și Japonia, după ce guvernatorul
de la Tokyo, Shoharo Ishihara, a lansat o ofertă de 26 de milioane de
dolari, bani strânși din districtul său, pentru a cumpăra de la un
proprietar privat insulele Senkahu. Insulele sunt revendicate însă de
guvernul chinez, care a trimis marți 11 nave în apropierea insulelor
administrate de Japonia. Mișcarea Japoniei a strârnit proteste masive în toată China împotriva
afacerilor japoneze, de la standuri cu sushi și până la fabrici de
automobile. Rădicinile conflictului pornesc din istoria celor două
popoare rivale, dar astăzi implicațiile au efecte globale.
1. Este în primul rând vorba despre istorie. Primul
război Chino-Japonez s-a încheiat cu victoria Japoniei, care a însemnat
pierderea semnificativă a prestigiului dinastiei Qing, prin scoaterea
Peninsulei Coreea de sub vasalitatea ei și transferarea sub sfera de
influență a Imperiulu Japonez. În final, asta a dus la Revoluția din
1911, care s-a terminat cu instaurarea Republicii China. Guvernul
chinez nu poate pierde o dispută teritorială cu Japonia. Ei au invocat
istoria în pretenția asupra insulelor, declarând că Diaoyu (cum sunt
numite în China) fac parte din China încă „din vremuri antice".
2. Insulele sunt speciale din mai multe motive.
Conform unui raport ONU din 1969, insulele ar putea fi bogate în petrol.
De asemenea, sunt localizate între Japonia, China și Taiwan, și deși nu
sunt locuite, ar putea deveni un punct strategic pentru oricare din
cele trei țări, în ceea ce privește transportul maritim.
3. Miza economică este extrem de mare,
deoarece relaţiile comerciale dintre cele două țări depăşesc anual 340
miliarde de dolari pe an, de trei ori mai mult decât acum 10 ani,
potrivit unei analize Bloomberg. Însă, în aceste circumstanțe,
Toyota, Nissan, Mitsubishi Motors, Sony, Panasonic şi Canon au suspendat
activitatea mai multor fabrici şi magazine din China, potrivit presei
internaţionale.
Panasonic a anunţat pagube materiale la
operaţiunile din China după ce grupuri de protestatari au spart
geamurile mai multor magazine. Asociaţia Dealerilor de Automobile din
China a anunţat că protestele vor afecta vânzările locale ale Toyota,
Nissan şi Honda mult mai sever decât cutremurul devastator din martie
2011. Japonia este dependentă de China, deoarece anul trecut,
ea a fost cea mai mare piaţă de desfacere pentru exporturi, în timp ce
piaţa japoneză a fost pe locul al patrulea pentru exportatorii chinezi. Disputa
dintre cele două adaugă un nou strat de incertitudine la nivel mondial.
Economia mondială se bazează pe economiile celor două țări, care deja
înregistraseră o stagnare a creșterii.
4. Disputa ar putea afecta cursa prezidențială din SUA,
cred jurnaliștii americani. Retorica majorității politicienilor
americani era deja anti-China și disputa aceasta nu a făcut decât să
înăsprească comentariile. În timp ce președintele Obama încearcă să
stabilească o relație diplomatică, dar distantă cu China, Mitt Romney a
declarat că dacă va fi ales, va declara China „un manipulator al
cursului valutar". Asta face ca guvernul chinez să fie cel puțin
suspicios când vine vorba de Statele Unite, lucru care nu este deloc în
favoare economiei americane, adânc îndatorată trezoreriei chineze.
Mai
mult decât atât, conform unui tratat semnat în 1960, SUA este obligată
să sprijine Japonia într-un eventual atac asupra teritoriului țării.
Deși Washingtonul a declarat că nu va lua apărarea niciuneia dintre
părți în această dispută, arhipelagul din Marea Chinei este acoperit de
tratatul semnat.
Șeful Pentagonului, Leon Panetta, a făcut
vizite în capitalele ambelor țări, făcând apel la reţinere. „În ceea ce
priveşte actualele tensiuni, facem apel la calm şi la reţinere din
partea tuturor părţilor", a declarat Panetta. „Nu este în interesul
niciunei părţi ca situaţia să degenereze într-un conflict care ar aduce
atingere păcii şi stabilităţii în această regiune importantă", a mai
spus el, conform USAToday.
(Sursa: Semnele Timpului )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu